Isnin, 6 Ogos 2007

Tidak semua penulis blog "GOBLOK"???

"...KUALA LUMPUR 5 Ogos – Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin hari ini berkata, beliau tidak menyifatkan semua penulis blog sebagai ‘goblok’, perkataan Indonesia yang bermaksud dungu atau jahil, kerana dalam kalangan mereka, ada yang bermaklumat, berpenge- tahuan dan menyebarkan pandangan positif tentang isu semasa...."rujuk berita harian 6 Ogos 2007

Kecaman dan ulasan terhadap penulis-penulis blog sedikit sebanyak membantu mempromosikan kepada masyarakat tentang penulisan di dunia siber. Namun, apa yang mendukacitakan ialah betapa pandangan- pandangan daripada pemimpin kerajaan menunjukkan seolah- olah penulis- penulis blog adalah golongan yang tiada hak dan cukup bersalah. Merujuk kepada kenyataan oleh Menteri Penerangan yang menggambarkan seolah- olah di dalam negara ini hanya penulis- penulis blog yang tidak mengancam kerajaan sahaja yang berhak menulis. Pandangan beliau menampakkan seolah- olah mereka yang memberikan kritikan adalah golongan yang goblok- goblok belaka.

Golongan pemimpin yang lantang mengecam penulis- penulis blog dewasa ini sebenarnya takut dengan bayang- bayang sendiri. Mereka khuatir dengan terpupuknya semangat menulis dikalangan masyarakat malaysia akan menjadi satu ancaman terhadap karea politik dan keagungan mereka. Sejarah telah membuktikan dengan kuasa penulisan mampu menggulingkan sebuah kerajaan yang zalim. Melalui penulisan juga semangat juang menuntut kemerdekaan dinegara ini diterapkan. Juga melalui penulisan sebuah gerakan komunis luntur semangatnya dengan sebaran risalah pengampunan melalui udara satu ketika dahulu, Maka segala contoh yang kalau dikumpulkan boleh menjadi buku yang berjilid- jilid membuktikan bahwa penulisan adalah senjata yang ampuh dalam menjatuhkan dan membangunkan seseorang atau sesebuah institusi.

Selain daripada itu jika dilihat daripada sudut yang lain sebenarnya kerajaan amat khuatir terhadap tahap intelektual masyarakat serta penyertaan masyarakat secara serius di dalam kancah politik semasa sekiranya masyarakat dibiarkan bebas menulis. Dalam erti kata lain biarlah masyaralat di dalam negara ini nampak gah dari sudut lulusan pengajiannya tetapi buta dan tumpul dari sudut memperjuangkan hak mereka. Keadaan ini akan memberikan ruang yang luas kepada para pemimpin yang 'tangan panjang' ini untuk terus mengaut keuntungan peribadi dan mengaburi mata rakyat dengan janji kemewahan dan kesenangan.

Tiada ulasan: