Sabtu, 17 Mei 2008

Insentif baru untuk guru 'GALAKAN @ SOGOKAN?'

Tanggal 16 Mei merupakan tarikh keramat yang dihaskan untuk insa yang bernama guru. Pengorbanan seorang guru dalam mendidik anak bangsa amat tidak ternilai. Guru yang penuh berdedikasi bukan sahaja akan medidik anak- anak bangsa dengan sekadar menyampaikan ilmu kepada mereka bahkan lebih daripada itu. Pendidik akan memastikan anak- anak muridnya mencapai kejayaan di dunia dan diakhirat. Maka tak hairanlah jika kalimah guru itu merupakan kalimah keramat yang amat disanjung di setiap inci pelusuk dunia. Adapun begitu tak kurang juga yang memnadang rendah kerjaya sebagai seorang guru sehinggakan mereka meletakkan standart- standart tertentu terhadap seorang guru. Ternyata mereka lupa walau setinggi mana pun mereka dan sebesar mana pun mereka kejayaan mereka itu adalah hasil didikan seorang guru yang tidak pernah meminta apa- apa balasan daripada kita. Kalau hendak dibandingkan gaji yang diperoleh oleh seorang guru sebenarnya terlalu jauh dengan pengorbanan dan kesungguhan mereka dalam mendidik anak bangsa. Seorang pereka bangunan tiada nilai kehebatannya jika nak dibandingkan dengan seorang guru. Begitulah hebatnya dan besarnya jiwa serta pengorbanan seorang guru.
Bila sebut tentang gaji dan balasan terhadap seorang guru. Retina aku nakal memandang pengumuman skim kenaikan gaji baru bagi seorang guru. Secara amnya aku amat mengalu-ngalukan insentif seperti ini kerana aku begitu menyanjungi peranan seorang guru. Memang sejak daripada dahulu lagi guru perlu diberikan ganjaran dan kelebihan yang pelbagai kerana kerjaya sebagai seorang guru adalah meruakan status impian. Cuma bila membicarakan status guru janganlah kita sekadar memandang terhadap guru yang mengajar di sekolah- sekolah kerajaan sahaja. Sekiranya pandangan igid sebegini sebati di dalam pemikiran maka tidak hairanlah jika guru- guru yang lain diabaikan dan tidak dihormati.
Pengumuman insentif baru bagi guru hari ini oleh Pak Lah diharapkan sebagai pemberian ikhlas daripada kerajaan. Justeru tidaklah timbul persoalan samada pemberian tersebut merupakan 'GALAKAN atau SOGOKAN'. Sejarah telah membuktikan bahawa pemimpin Barisan Nasional kerap kali memainkan isu- isu pemberian kepada golongan- golongan ini tatkala menjelma pilihanraya dan dalam proses untuk mengekalkan kuasa. Maka keadaan sebeginilah yang membuatkan masyarakat rasa mual kerana biasanya janji yang diumumkan oleh pemimpin- pemimpin yang berhawa rakus ini penuh dengan seribu muslihat. Yang diketahui umum pemberian adalah sebagai tanda terima kasih dan penghargaan namun yang tersembunyi adalah semakin banyak yang diberi semakin kecil dan susah untuk para pendidik ini bergerak bebas. Inilah yang aku khuatirkan apabila fenomena asing ini kian sebati dalam masyarakat melayu yang mudah ertipu.
Justeru marilah kita sama- sama cermati dan perhalusi agar kita tidak mudah dipermainkan dan disogok sebegitu rupa hanya kerana kepentingan pihak- pihak tertentu. Apapun. Tahniah! buat guru- guru seluruh negara.

SELAMAT HARI GURU !6 MEI 2008

Tiada ulasan: