Khamis, 1 Mei 2008

Apa nak jadi..sampai sekaang x dapat kerja lagi...

Hari ni cukup 1 bulan 6 hari aku menanti aku dipanggil kerja. RM185 dah aku laburkan untuk syarikat servis mencari kerja. Aku apply kerja data clerk entry. Waktu briefing contract punyalah bukan main lagi. Hanya tunggu 2 3 hari je untuk diorang selesaikan beberapa urusan penting. Semakin hari aku mula meragui kejujuran syarikat perkhidmatan ni. Berbeza dengan Agensi Mencari Pekerjaan, bayaran atau pemotongan hanya dibuat selepas kita dapat kerja. Syarikat ni awal- awal dah dapat payment. Cuba bayangkan kalau satu hari ada 10 orang datang mencari kerja, sudah pasti pendapatan diorang dah mencecah RM1850. Buta- buta satu hari dapat duit banyak tu sedangkan kerja tak buat lagi. Dalam kontrak memang diorang bijak apabila keseluruhan kontrak tidak menyebelahi pihak pelanggan. Hanya janji untuk dapat kerja sahaja yang diberikan oleh syarikat ini. Bila kita tanya bermacam- macam alasan yang diberikan. Yang mereka tahu hanya minta nombor resit untuk disemak. Kebanyakan apabila kita follow up mereka senyap. Sampailah ke satu tahap kita mengugut untuk menyiarkan nama syarikat mereka di dada akhbar barulah telefon aku kembali berdering kononnya mereka telah melakukan sedaya upaya yang mungkin. Apapun aku tetap bersabar dan esok hari Jumaat mudah- mudahan dapatah kerja. Payah bila berusan dengan kaki belit ni. satu syarikat kaki belit. Aku ingat lagi, mula2 dulu lagi mereka kata mereka syarikat first party bukan 3rd party. Alih bila kita pergi rupanya sama jugak dengan syarikat- syarikat yang lain. Hampeh. Apapun syarikat punya kerenah aku masih lagi mengharap. Aku bagi can lagi. Tapi bila dah sampai limit, siap la aku serang..!!! Buakan dengan parang..haha tunggulah.

Tiada ulasan: