Selasa, 16 Oktober 2007

Salam Eidul fitri

Assalamualaikum. Alhamdulillah kita sudah pun selamat menyambut gari raya idul fitri. Maaf zahir batin ye? Buat apa cuti ni? Aku biasalah menembunkan diri sebelum nak kena kerah keringat untuk training takraw pulak. Ohya bila sebut tentang cuti aku nak cerita la sedikit tentang pengalaman aku dalam cuti ni. Cuti ni sepupu aku lelaki kahwin selamat pun. Raye sakanla sekarang. Sepupu perempuan aku pulak bertunang. maka mulalah aku dihujani dengan sejuta persoalan daripada masyarakat sekeliling berkenaan perkahwinan. 'ada calon lagi tak?' 'aku tunggu hang dulu' pas ni turn hangla pulak!' dan bermacam- macam lagi ragam perkataan yang dah lali dan muak untuk aku dengar. Tentang jawapannya tak perlulah aku exposskan sebab aku malas lagi nak fikirkan tentang ni. Tak tahulah kot2 tiba2 Allah buka ruang tapi aku tak mahu tumpukannya buat masa ini. kalau ada tu adalah tapi kalau tak ada tu bukan rezeki lagila tu...tiba2 teringat pulak lagu amy mastura 'siapalah aku ini...' hah tak pelah. tapi ad juga sedikit input yang aku dapat cuti ni bilamana aku pergi ke TESCO dekat rmah aku. Secara kebetulan aku terbelilah dengan tersengaja buku karangan shahnoon ahmad. Ia mengisahkan tentang hidupnya. Kiranya buku ni berbentuk bibliografila tapi dibawa dari sudut olahan sastera. daripada karya beliau yang terawal sehinggalah sekarang. disusun dengan rapi dan meanrik. Yang aku suka olahan bahasanya. Kesinambungan longhat tempatan dibahagian Sik,Kedah dengan gaya bahasa sastra membuatkan aku cukup teruja. Biasanya kalau aku membaca pasti akan mengantuk tapi cukup berainan untuk buku karangan beliau ini. Gaya bahasa yang bersahaja ini seolah- olah memberikan tenaga kepada aku dan menanamkan persoalan plot yang seterusya untuk aku garapi satu persatu...Bolehla korang selak- selak..."setitis embun semarak api.." rasa sekadar itu yang dapat aku nukilkan buat kesempatan waktu ini. jumpa lagi.

1 ulasan:

Hafizbad berkata...

Update skit blog nie...Ka memang dah update, kot retina mata ana yang tersilap tafsir..hehehe