Sabtu, 1 September 2007

Ancam batalkan MTUC dan persatuan bukti tidak demokrasi

bila aku terbaca sahaja tentang berita ni jelas tergambar kepada aku bahawa sikap kerajaan yang tidak demokratik. Ancaman membatalkan MTUC dan persatuan pekerja yang lain serta tuduhan menjadi alat politik pembangkang menggambarkan betapa sikap kerajaan yang bongkak dalam menerima pandangan serta suara rakyat. Rakyat yang bekerja dengan kerajaan diminta untuk menjadi pak angguk dalam setiap dasar yang dibuat oleh kerajaan. Kebajikan dan hak pekerja hanya yang diputuskan oleh kerajaan sedangkan sepatutnya di dalam sebuah negara yang demokrasi kerajaan sentiasa bersikap terbuka dan serius terhadap pandangan rakyat. Kesukaran yang dirasai oleh rakyat tidak didasari sebaliknya terus mengukur daripada kaca mata mereka sendiri. Salahkah rakyat untuk menyatakan hak mereka? Rakyat dituduh menjadi seteru pembangkang, adakah rakyat Malaysia hanya daripada satu parti dan fahaman sahaja. Pada pandangan aku pembangkang adalah berperanan untuk menjadi penyemak imbang bagi kerajaan dan membawa bersama- sama suara rakyat kepada kerajaan yang tuli. Adakah bila menjadi Pak Menteri anda boleh berbuat sesuka hati dan rakyat hanya membisu? Wang elaun anda yang mencecah ribuan ringgit malah puluhan adalah daripada titik peluh rakyat. Salahkah kami rakyat untuk meminta dan merasai hasil daripada titik peluh kami dengan kadar yang sewajarnya? tahukah kos sara hidup hari ini semakin tinggi? ternyata kerajaan tidak demokrasi dimana terus menipu rakyat dan hanya memandang rakyat dalam tempoh hampir dengan pilihan raya diatas kepentingan peribadi. Mungkin kalau tandas awam tidak diselenggarakan dengan betul dan aku meluahkan rasa tidak puas hati lalu aku digelar penentang kerajaan? Aku bersama- sama MTUC sebab kalau kerajaan benar- benar ikhlas mereka akan mengadakan perbincangan demi perbincangan serta dialog untuk kepentingan rakyat. Aku kesal adanya pemimpin sebegini sombong dan kerajaan yang angkuh. Kalau orang kerajaan baca ni mesti kata aku penentang. Memang aku penentang sebab kami penegur dan rakyat yang bijak. Kami hanya mahu hak kami!!! Hidup rakyat!

Tiada ulasan: